بسته

نورو ویروس: اسهال ویروسی جدید

اسهال ویروسی یک بیماری خود محدود شونده بوده و در اکثر موارد بدون نیاز به درمان خودبخود بهبود پیدا می کند. این بیماری هر سال در فصل های گرم شایع می شود و در دانشگاه ها، مدارس و مکان های شلوغ شایع تر است. علامت های شاخص بیماری شامل اسهال، استفراغ و تب خفیف می باشد.

اسهال ویروسی معمولا به دلیل ابتلا به ویروسی از خانواده نورو ویروس ها و روتا ویروس ها می باشد.  نورو ویروس (Norovirus) سرایت بسیار بالایی داشته و می تواند تمامی افراد در سنین مختلف را درگیر کند. این ویروس از طریق تماس مستقیم با افراد مبتلا، خوردن غذا و نوشیدنی آلوده، تماس با سطوح آلوده و تماس دست های نشسته با دهان منتقل می شود.

هر فرد در طول زندگی خود ممکن است بارها به ایین بیماری مبتلا شود چرا که انواع بسایر مختلفی از نورو ویروس ها وجود دارند و ابتلا به یک سویه سبب ایجاد ایمنی در برابر سایر سویه ها نخواهد شد.

علائم شایع ویروس شامل: اسهال، استفراغ، حالت تهوع و درد شکم می باشد

سایر علائم شامل: تب، سر درد و بدن درد

علائم معمولا 12 تا 48 ساعت بعد از مواجه با ویروس بروز پیدا می کنند و اکثر افراد مبتلا بعد از 1 تا 3 روز بهبود می یابند. به دلیل بروز اسهال مکرر در این بیماری فرد ممکن است دچار دهیدراتاسیون و از دست دادن آب بدن شود.  علائمی مانند کاهش دفع ادرار، خشکی دهان و گلو و سرگیجه در هنگام ایستادن همگی علائم دهیدراتاسیون هستند. کودکانی که دچار دهیدراتاسیون می شوند ممکن است خوابآلود و بهانه گیر شده و در هنگام گریه اشکی نداشته باشند. دهیدراتاسیون می توانند مشکلات جدی برای فرد ایجاد کند و در موارد حاد فرد نیازمند بستری در بیمارستان برای درمان از طریق تزریق مایعات است. مصرف مایعات فراوان و نوشیدنی های فاقد کافئین در طول بیماری در جبران آب از دست رفته بدن بسیار کمک کننده است.

انتقال اسهال ویروسی از طریق تماس با فرد آلوده، خوردن غذا و نوشیدنی آلوده و تماس با سطوح آلوده انجام می شود.

پیشگیری از انتقال بیماری با شستن دست ها با آب و صابون امکان پذیر است و محلول های ضدعفونی کننده دست به تنهایی نمی توانند موثر باشند. همچنین از تماس مستقیم با فرد مبتلا می بایست خودداری شود.

آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت های نورو ویروس (اسهال ویروسی) موثر نیستند چرا که عامل بیماری ویروس است و نه باکتری

در صورتیکه علامت اسهال بیش زا 2 هفته ادامه داشت و یا رگه های خونی در اسهال دیده شد فرد نیازمند مراجعه به پزشک می باشد. همچنین اگر علائم کاهش شدید آب بدن مثل، کاهش علائم هوشیاری و خواب آلودگی، نمایان شدند فرد باید به پزشک مراجعه کند.

منابع:

https://www.cdc.gov/norovirus/about/treatment.html

https://www.isna.ir/news

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *